Vlak potnike iz Ljubljane mimo Grosupljega po 50 letih znova pripeljal vse do Kočevja
V nedeljo, 3. januarja 2021, je po 50 letih znova zaživela kočevska proga. Vlak je potnike iz Ljubljane, mimo Grosupljega, Dobrepolja, Velikih Lašč, Žlebiča in Ribnice pripeljal vse do Kočevja. Težko pričakovane prve vožnje se je udeležil tudi minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec v družbi državnega sekretarja Aleša Miheliča in generalnega direktorja Slovenskih železnic Dušana Mesa. Vlak je iz Ljubljane odpeljal nekaj minut po 12. uri, v Grosupljem pa se jim je na prvi vožnji pridružil tudi naš župan dr. Peter Verlič.
»Ponovna vzpostavitev potniškega prometa med Ljubljano in Kočevjem pomeni nove razvojne priložnosti tako za ribniško-kočevsko področje kot tudi za celotno Slovenijo. Prepričan sem, da se bo investicija v vrednosti skoraj 100 milijonov evrov še kako izplačala, saj se bo regija lahko še hitreje gospodarsko in turistično razvijala. Vesel sem, da bodo po prenovljeni kočevski železnici vozili novi vlaki Stadler, ki so udobnejši, kakovostnejši in hitrejši. Tako se bodo ljudje lažje odločali za vožnjo z vlakom,« je ob prihodu v Kočevje povedal minister Jernej Vrtovec in med drugim spomnil, da bo ponovna vzpostavitev potniškega prometa v veliki meri razbremenila ceste, povečala prometno varnost ter prispevala k čistejšemu okolju. »Železniški promet mora biti konkurenčnejši cestnemu prometu,« je še dejal.
»Danes je velik dan za občino Grosuplje, za ribniško-kočevsko regijo, namreč po 50 letih smo se, lahko bi rekli zgodovinsko, odpeljali od Grosupljega proti Kočevju s prvim rednim potniškim vlakom,« pa je po vožnji z vlakom ob vrnitvi v Grosuplje navdušeno dejal župan dr. Peter Verlič. Tako smo na nek način lepo obeležili tudi začetek evropskega leta železnic, za kar je med drugim Evropska unija razglasila leto 2021, in prav to je eden najboljših načinov, da železniški promet približamo potnikom.
Povedal je še, da bo železniška postaja Grosuplje postala pomembna vozliščna postaja na poti proti Kočevju ali proti Novemu mestu. »Danes smo dobili tudi zagotovilo, da bo v naslednjih dveh letih popolnoma obnovljena, enako tudi nadvoz pri Motvozu,« je ob tem dodal.
Župan nas je spomnil tudi na nedavno zgrajeno parkirno hišo po sistemu P+R, ko bomo mobilnost občankam in občanom približali še z uporabo električnih koles in z vzpostavitvijo taxi službe, pa se bo naša občina zeleni, javni, trajnostni rabi prometa še bolj približala.
Pričetek modernizacije regionalne železniške proge Grosuplje-Kočevje, imenovane tudi kočevska proga, sicer sega v leto 2008. Njena obnova je potekala v treh fazah. V prvi fazi, ki je bila končana leta 2011, se je izvedla nadgradnja železniškega odseka Grosuplje–Ortnek. V drugi fazi se je sprva v letih 2012-2013 izvedla nadgradnja železniškega odseka Ortnek–Ribnica, v letih 2016-2018 pa še nadgradnja železniškega odseka Ribnica–Kočevje. Ta je vključevala tudi prenovo železniških postaj Kočevje, Ribnica in Dobrepolje ter postajališč Stara Cerkev, Čušperk in Spodnja Slivnica.
Z zaključkom 2. faze je bila modernizacija 49 km dolgega odseka od Grosupljega do Kočevja v gradbenem smislu zaključena in 12. aprila 2019 je po več kot desetih letih, odkar je bil železniški promet do Kočevja povsem opuščen, po progi ponovno stekel tovorni promet.
Da bi lahko ponovno oživel tudi potniški promet, je po koncu gradbenih del v letih 2019-2020 sledila še izvedba signalnovarnostnih in telekomunikacijskih (SVTK) del. Ta so obsegala zamenjavo in posodobitev signalno varnostnih in telekomunikacijskih (SVTK) naprav na celotni železniški progi Grosuplje–Kočevje, vgradnjo signalnovarnostnih naprav na postajah Dobrepolje, Ortnek, Ribnica in Kočevje ter vgradnjo telekomunikacijskih naprav na postajališčih Spodnja Slivnica, Čušperk, Velike Lašče, Stara Cerkev in na postajah Dobrepolje, Ortnek, Ribnica in Kočevje. Prav tako je bilo ukinjenih 51 nivojskih prehodov ter zavarovanih 30 križanj cest z železnico.
Vrednost obnove kočevske proge je ocenjena na 99,68 milijonov evrov.
Jana Roštan, foto in video: Brane Petrovič