Okrogla miza: »Regionalno kolesarsko povezovanje: varna in aktivna mobilnost v Ljubljani in okolici«
Ljubljana je bila med 14. in 17. junijem 2022 ponosna gostiteljica konference Velo City 2022, ki jo kot osrednji dogodek Evropskega kolesarskega združenja vsako leto gosti eno izmed evropskih mest. Z namenom oblikovanja prihodnosti kolesarstva so se sestali številni kolesarski navdušenci, zagovorniki, predstavniki mest, nacionalni odločevalci, raziskovalci in predstavniki gospodarstva. Konferenca je predstavljala interaktivno platformo za izmenjavo znanj ter pogledov za več kot 1400 udeležencev iz več kot 60 držav sveta. Z osrednjo temo »Cycling the Change« (Kolesari, spremembo ustvari) je bil cilj dogodka obravnavati številne potenciale kolesarjenja po pandemiji COVID-19 in zagotoviti promocijo kolesarjenja kot trajnostnega in zdravju prijaznega prevoznega sredstva v svetovnih mestih in regijah.
V sredo, 15. junija 2022, je bila v okviru Velo City 2022 pod okriljem RRA LUR na Gospodarskem razstavišču izvedena tudi okrogla miza z naslovom »Regionalno kolesarsko povezovanje: varna in aktivna mobilnost v Ljubljani in okolici«. Okrogla miza je naslavljala ključne izzive na področju promocije in razvoja kolesarstva kot pomembnega dela trajnostne mobilnosti v regiji, predvsem pa izzive razvoja kolesarskih poti v regiji, intermodalnosti, razvoja povezanih sistemov izposoje e-koles, kolesarske urbane logistike in dolgoročnega sodelovanja partnerjev na navedenih področjih.
Dogodek je moderirala mag. Lilijana Madjar, direktorica RRA LUR, ki je poudarila, da se je regija v sodelovanju z vsemi občinami že pred več kot 15 leti zavezala k trajnostnemu razvoju, trajnostni mobilnosti in promociji kolesarjenja v regiji. Eden ključnih pomembnih rezultatov sodelovanja in povezovanja občin pa je bila v letu 2018 sprejeta Celostna prometna strategija Ljubljanske urbane regije, z velikim poudarkom na pomenu regionalnega kolesarjenja.
Na okrogli mizi je sodeloval mag. Miran Gajšek, vodja Oddelka za urejanje prostora na Mestni občini Ljubljana, ki je spregovoril o potrebni prometno-prostorski integraciji in njenem vplivu na prostorsko načrtovanje ter o razvoju kolesarske infrastrukture v Mestni občini Ljubljana. Aktivnosti občin na področju kolesarjenja v LUR sta predstavila Nejc Smole, župan Občine Medvode, in dr. Peter Verlič, župan Občine Grosuplje, ki sta izpostavila prizadevanja in izzive občinskih ravni za spodbujanje kolesarjenja v dnevnih migracijah, aktivnosti omejevanja števila motornih vozil in spodbujanja zdravega načina življenja v svojih lokalnih skupnostih.
Tako kot v drugih državah, se tudi v Sloveniji osrednje načrtovalske aktivnosti za spodbujanje kolesarjenja, načrtovanja državne kolesarske infrastrukture in nacionalno zagovorništvo za razvoj kolesarjenja izvajajo na nacionalni ravni. Omenjeno tematiko sta naslovila nacionalni kolesarski koordinator Gregor Steklačič iz Ministrstva za infrastrukturo in Bojan Žižek, predsednik Slovenske kolesarske mreže in predstavnik nacionalnega centra EuroVelo v Sloveniji. Govorca sta opozorila na potrebno nadaljevanje načrtovanja razvoja kolesarjenja na nacionalni ravni in potrebo po nadaljnjem soglasju o prednostnih nalogah kolesarske politike v Sloveniji. Izpostavljene so bile trenutne in prihodnje naložbe v razvoj kolesarskega omrežja, finančni viri za razvoj kolesarske infrastrukture in aktivnosti promocije kolesarjenja, ki še dodatno spodbujajo ozaveščenost prebivalstva na vseh področjih trajnostnega razvoja in mobilnosti.
Glavne ugotovitve panela so se osredotočale na potrebo po nadaljevanju povezljivega lokalno-regionalno-državnega pristopa k načrtovanju investicij v kolesarsko infrastrukturo ter na storitve. Integrirana, varna in povezana kolesarska infrastruktura je, poleg celostnih storitev, ključnega pomena za razvoj odpornih regij prihodnosti. Učinkovito sodelovanje med različnimi deležniki na lokalni, regionalni in nacionalni ravni je bilo izpostavljeno kot osrednji element nadaljevanja uspešnega razvoja kolesarskih politik v regiji. V skladu z naslavljanjem prepleta trajnostne mobilnosti in prostorskega načrtovanja lahko regionalna mreža kolesarske infrastrukture in storitev uspeva le, če jo dopolnjujemo z ustreznim razvojem intermodalnosti, celostnimi storitvami javnega prevoza in razvejanim prometnim omrežjem.
Jana Roštan, foto: Matjaž Očko in Klemen Gostič